ParkFan.nl
Walibi Holland Fansite
Magneet remmen (achtbaan)
De meeste achtbanen worden afgeremd door wrijving, deze manier van remmen heeft een aantal nadelen. Zo werkt deze manier van remmen met bewegende delen die ook nog eens erg onderhevig zijn aan slijtage. Dat is een van de hoofdredenen dat er gekozen word voor magneet remmen.

Voor deze magneetremmen is een hoogwaardig magneeterts nodig dat alleen in China voorkomt, en tijdens de koude oorlog was de export van dat erts voorbehouden aan Rusland. Maar door de val van het "ijzeren gordijn" is dat erts nu beschikbaar voor onze magneetremmen. Maar hoe werken deze remmen nu eigenlijk.

Het magnetische principe van de gebruikte methode heet "Werverstroomrem" of in het engels "Eddy Current Brake" en word ook op andere plaatsen gebruikt, bijvoorbeeld om de weerstand in home-trainers te regelen. Maar ook in vermogensbanken om het vermogen van motoren te kunnen meten.

Hoe werkt het nu ?

Wat er eigenlijk gebeurd is dat er door het bewegen van de geleidende door het magnetische veld een "wervelstroom" gaat lopen door de plaat die een eigen magnetisch veld creeerd dit magnetische veld is precies tegengesteld aan de richting van de opgestelde vaste magneet waardoor een remmende werking ontstaat.
Dit is de Wet van Lenz : In een gesloten stroomkring veroorzaakt de geïnduceerde spanning een stroom, waarvan het magnetsch veld de verandering van de veldsterkte tegenwerkt.
Een deel van deze energie word omgezet in warmte die snel afgevooerd word door de metalen construktie.
Met deze methode van remmen is het, mede dat er door een lage snelheid nauwlijks remkracht is, niet geschikt om de trein helemaal tot stilstand af te remmen, Voor het laatste hele kleine beetje snelheid in de trein is er een rubberen wiel in het midden van de track om af te remmen. Dit wiel is er ook om de trein voort te stuwen als deze vanuit de rem het station in kan.


Fig. 1 Het remblok schematish weergegeven


Fig. 2 Een foto van een remblok bij Goliath als je goed kijkt zie je de verschillende magneten in het blok zitten

Hoe hoger de snelheid van deze geleidende plaat hoe hoger dus het tegengestelde magnetische veld waardoor ook de "remkracht" groter is, dit maakt het ook een zeer veilig en betrouwbaar systeem. Ook is het voor de mensen in de attractie zelf een aangename manier van remmen omdat magnetische remmen als erg soepel ervaren worden. Ook is het een stille manier van remmen.
ParkFan.nl
ParkFan.nl
Copyright © 2001-2018 ParkFan.nl / Disclaimer / webmaster@parkfan.nl / Halloween.nl
Dit is niet de officiële Walibi Holland website.
ParkFan.nl